EL PENSAMENT DE LA DIFERÈNCIA I LA CONTRARREVOLUCIÓ NEOLIBERAL

 


El pensament de la diferència

  Háblale sobre la diferencia. Convierte la diferencia en habitual. Haz normal la diferencia. Enséñale a que valore la diferencia. Y no es para que sea justa o buena, sino simplemente para que sea humana y práctica. Porque la diferencia es la realidad de nuestro mundo.

Chimamanda Ngozi Adichie

Querida Ijeawele. Cómo educar en el feminismo.

 

 El 15M va ser un moment no només de posar en evidència la diferència, sinó que, a més, va evidenciar que “lo que define, pues, una minoría no es el número sino las relaciones internas al número. Una minoría puede ser numerosa o incluso infinita; [...] la minoría se define como conjunto no numerable, cualquiera que sea el número de sus elementos.” (Deleuze, 2004: 473). ¡No nos mires, únete! Es deia mentre caminàvem, tots, totes (incomptables) pel carrer, cadascú des d’on volia, des d’on podia, sumant persones a cada cantonada, direcció el centre de Barcelona (i Madrid, i tantes altres ciutats del país).

Avui a les 5, a Plaça Catalunya! I va ser allà, una plaça deshabitada, una plaça no-lloc[1], on van començar a passar coses. La gent va ocupar (i okupar) la plaça i va reivindicar el seu espai, i és que, tal com diu Putochinomaricón: “Por eso siempre reivindico que reclamemos y ocupemos los espacios que nos han quitado, y que contemos nuestras historias desde nuestras experiencias vitales y desde nuestras voces, y que elles aprendan cuáles son sus espacios y sus lugares que no usurpen nuestro lugar de enunciación” (Tsai Tseng, 2019, p.39). La Plaça es va convertir en un espai de pensament, en un espai de diferència on va convergir tota la minoria.

Penso, llavors destorbo. “en toda Sociedad, el cuerpo queda prendido en el interior de poderes muy ceñidos, que le imponen coacciones, interdicciones u obligaciones” (Focault, 2008: 140). El 15M va servir per dir que s’era conscient que aquests poders cenyien. Que no s’estava adormit, que han quedat al descobert i que la minoria està indignada. Les similituds entre el 15M i el Maig del 68 són moltes: “les revoltes socials dels anys seixanta i setanta van produir una radical transformació de la subjectivitat. No van afectar solament els sectors directament mobilitzats, sinó a capes socials molt més àmplies. [...] l’objectiu prioritari de la revolució del 68 van ser les relacions de dominació esteses per tot el cos social i el que en aquest moment semblaven ser les seves modalitats mes característiques: la burocràcia, la jerarquia, el patriarcat i la disciplina.” (Enunciat de l’activitat, p. 4). L’angoixa del pleno empleo, la falta de futur dels i les joves va demostrar que “la verdad [...] es un conjunto de reglas y de procedimientos que dibujan una situación estratégica y en torno a los cuales se establece un combate. La verdad no es universal. [...] Verdad y poder dibujan un círculo y solo dentro de él puede librarse el combate.” (Garcés, 2020:15)

No som antisistema, el sistema és antinosaltres. Durant la època del 15M (abans, després i durant els dies que va durar la revolta als carrers) van sorgir mobilitzacions que reclamaven, sobretot, la no-privatització de serveis públics i la qualitat d’aquests. La Marea Blanca (defensa de la sanitat) o la Marea Groga (defensa de l’educació) són alguns dels exemples dels molts que van sorgir entre el 2011 i el 2012. Només demanaven serveis públics i de qualitat. Es demanava la fi de les retallades del govern de Mas, a Catalunya i les de Rajoy, a Espanya.


 La contrarrevolució neoliberal

 

No s’ho podien creure.

Continuaven asseguts amb la mirada fixa al televisor i les tres boques badades (la del Toni amb el cigarret penjant del llavi inferior, la de la Carme amb les dents tacades de pintallavis i la del Pol aturada en una ganyota grotesca, incapaç d’acceptar que veia el que veia i fascinat alhora per aquesta incapacitat) i fins que no va acabar el capítol inaugural de la sisena temporada de ‘Fons d’armari’ no va sentir-se una primera paraula. [...] La mare s’ha oblidat la cartera entre les flors i la safateta, va dir en Pol, com a la sèrie, afegia el pare amb un fil de veu, exactament com a la sèrie, sí, exactament.

Borja Bagunyà

La perspectiva adequada

 

 La subjectivitat que sorgeix als anys 70, lligada al pensament de la diferència, s’ha convertit en el motor fonamental del capitalisme neoliberal dels nostres dies? El que hem de tenir present és, “la increíble maleabilidad del proceso capitalista, que es capaz de colarse en sociedades con aspiraciones muy diferentes a lo largo del tiempo [...] y de recuperar las ideas de aquellos que eran sus enemigos en la fase anterior.” (Bolansky i Chiapello, 2002, p. 295-296). Així, tenint clara aquesta capacitat del capitalisme d’adaptar-se al recipient (qualsevol espai-temps de qualsevol societat) que el conté, es fa difícil respondre amb una negativa la pregunta inicial. És a dir, el capitalisme, com fa sempre, va apropiar-se de les demandes i les subjectivitats aparegudes entre els 60 i 70 per donar una nova volta al capitalisme fins llavors imperant i convertir-se en el capitalisme neoliberal que ha arribat fins als nostres dies (tot i que ja hi ha veus que donen per sobrepassada aquesta etapa, i del capitalisme actual en diuen biocapitalisme)[2]. D’aquesta apropiació dels pensaments dels 60 i 70 pel capitalisme neoliberal, autors com Negri, Virno o Gómez Villar (a  Gómez Villar, 2014) en diuen contrarrevolució.

Per definir el que es contrarrevolució, hem de tenir clar que “No se trata solo de represión de la revolución; se trata más bien de una inversión. […] Una revolución a la inversa que crea actitudes culturales, rasgos, usos, costumbres y gustos. La ‘contrarrevolución’ es el intento de adecuar las formas de gobierno –el mando- a las transformaciones que ya habían tenido lugar en los centros de producción.” (Gómez Villar, 2014: 141). I si la resposta als moviments dels 60 i 70 va ser el postfordisme (Gómez Villar, 2014), què ha passat amb la resposta al 15M? N’hi ha hagut?

Possiblement, l’exemple més clar d’aquest recolliment per part del neoliberalisme és, ja no l’aparició sinó el recorregut (amb més o menys gràcia) de Podemos i les seves confluències, ja que tot i que neix a les places aquell 2011, d’aquell Que no, que no, que no nos representan!, la seva deriva el porta cada vegada més lluny d’aquelles mítiques acampades de Sol o Catalunya.

A més a més, amb l’excusa d’allunyar-se dels polítics que hi havia hagut fins aleshores (2011-2012) i de blindar els serveis públics que hi havia fins llavors, van aparèixer un munt de lleis i polítiques que van estar trampejant les demandes dels ‘indignats’ i, seguint un procés semblant al dels Cultural Studies als EEUU (Cusset, 2005), han esdevingut reclam de modernitat i esquerrisme davant la mirada atònita de (una part important de) la gent que hi va ver al moviment 15M.

 

 


La Llei Aragonès

 

Estamos hartas de que ellos decidan hasta los temas de discusión

de los martes por la tarde en el Grupo de Autogestores.

Hoy las preguntas las hacemos nosotras, pero no se las hacemos a ellos,

pues ya conocemos sus respuestas mentirosas informadas por el capital.

Cristina Morales

Yo, también quiero ser un Macho


 

 Una d’aquestes Lleis que en defensa dels serveis públics i la qualitat d’aquests fa just el contrari és la Llei de contractes de serveis a les persones o, més coneguda com, Llei Aragonès.

Aquesta Llei, començada a tramitar (amb bastant silenci i cautela) el 18 de juliol del 2018 i retirada el 3 de febrer del 2020, “es tracta d'una llei reivindicada fa temps per molts sectors, que busca la qualitat dels serveis i que es pugui triar més enllà del preu, de manera que les grans empreses no siguin les principals beneficiades dels concursos públics a través de la guerra de tarifes.” (Esquerra Republicana, 2020). És a dir, vol recollir les demandes reclamades en el seu moment per les mobilitzacions fetes per, sobretot, Sanitat pública i Educació pública i posar-les en pràctica, tot amb la base de la normativa europea: “La proposta encaixa a la perfecció en el marc normatiu europeu (Directiva 2014/23/UE i 2014/24/UE) que la conselleria agafa com a referència tot i no ser d’obligada aplicació.(Gordillo, 2019).

El però arriba que en contra d’aquest projecte de Llei es posiciona ràpidament tant l’AFFAC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya[3]) (abans FaPac) com Marea Blanca[4] (Tugas, 2019). Com pot ser que just les plataformes que havien fet les reivindicacions a les que donava resposta aquesta llei s’hi posicionin en contra?

Doncs perquè pervertia aquestes reivindicacions, i és que la contrarrevolució havia començat. La llei que havia de blindar el sector públic i certificar la seva qualitat era, en realitat una llei que portava a la privatització dels serveis públics a través de l’externalització:

la llei en si mateix no obliga a privatitzar, però sí pot actuar com a "pretext" per fer-ho, en cas que se n'aprovi la regulació per àmplia majoria. El recel, de fet, neix del fet que, malgrat reclamar-ho al Parlament, els partits del Govern s'han negat a implementar un servei de control dels serveis ja externalitzats, llistar-los, concretar-ne el període d'adjudicació i preparar un pla per tornar-los a internalitzar.

(Tugas, 2019)

 

 Així, les mobilitzacions en defensa d’una Educació, una Sanitat i uns Serveis Socials públics i de qualitat han estat donades la volta i, a través d’una llei del tot neoliberal, portades al ridícul. Tal i com diu Gordillo (2019) el que cal és:

apostar per una modernització del sector públic basada en una important inversió per bastir el sector públic amb la tecnologia capdavantera, reclutar el personal amb la millor formació i vocació de servei públic, que esdevingui de nou un motiu d’orgull, tot alleugerint la burocràcia innecessària i més costosa. Al mateix temps, cal explorar com el sector cooperatiu i l’economia social i solidària es poden acoblar amb el sector públic i buscar sinergies per liderar la transformació del model productiu imprescindible per fer front als problemes mediambientals i de creixents desigualtats socials que s’albiren en un futur massa proper.

Veiem, doncs, que igual que als anys 60 i 70, la inconformitat i la subjectivitat que va sorgir al moviment 15M, va ser el motor del capitalisme neoliberal posterior, tal i com ho demostren lleis com la de Contractes de Serveis a les Persones, la Llei Aragonès.



[1] Prenc el concepte d’Augé, al seu llibre Los no-lugares (publicat en espanyol per Editorial Gedisa, 1992). Un no-lloc és un espai de pas, de trànsit, on no passen coses, no són significatius en quant a experiències (simbòliques, identitàries...). Després, recull el terme Bauman al llibre La Modernidad líquida.

[2] Paul B. Preciado, a Testo yonqui, apunta a una nova metamorfosi capitalista que ens l’estem trobant ja de cara i que es basa en la farmacopornografía: “La industria farmacéutica y la industria audiovisual del sexo son los dos pilares sobre los que se apoya el capitalismo contemporáneo” (Preciado, 2019: 44).

[4] Entre d’altres. “La Marea Blanca, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC), la Ustec, l’Observatori del Deute en la Globalització, sindicats com la CGT, la Coordinadora Obrera Sindical (COS), la IAC – Intersindical Alternativa de Catalunya o la Intersindical-CSC formen part d’una plataforma que també aplega organitzacions de l’Esquerra Independentista, com la CUP, Endavant-OSAN o el SEPC.” (Públic, 2019)

Comentarios