PENSAR EL FUTUR EN PRESENT

ON VOLDRIES QUE FOS EL COL·LECTIU PROFESSIONAL DELS EDUCADORS I EDUCADORES SOCIALS D’AQUÍ A 25 ANYS? (CEESC)

Pensar en futur des d’un present distòpic em sembla perillós però atrevit. Viure el present amb somnis de futur no farà modificar la problemàtica actual i la actualitat pot esclatar-nos a la cara: els educadors i les educadores socials no poden mantenir-se al marge de les actituds i discursos de l’extrema dreta, de l’avenç del neocapitalisme (el triomf implacable del règim farmacopornogràfic, segons paraules del filòsof Paul B. Preciado), de la gentrificació, del liberalisme individualista... Aquestes situacions creen desigualtats que mantenen en peu la professió, però a quin preu? Els educadors i educadores socials del present han de lluitar, ja no per la supervivència de la seva precària feina, sinó per una societat més justa, horitzontal i comunitària. La resta és convertir la professió en hipòcrita i alineada amb la necropolítica. D’aquí a 25 anys, el col·lectiu d’educadors i educadores socials ha d’haver aconseguit varies coses:

DESINSTITUCIONALITZACIÓ

Crec que per començar a pensar en un futur a 25 anys, hem de desmuntar el que tenim actualment. L’educació social ha de sortir, ha de deixar de tancar-se: destrossar les portes dels Centres Oberts, dels CRAEs, dels Centres d’Acollida, de les Presons, de les residències. Tornar a fer que la gent, la comunitat, ocupi el carrer, convertir-lo en un espai on passin coses, crear territori. “Vamos creando el territorio para encontrar-nos y lo creamos juntos, permaneciendo. Y cuando nos vamos se disolvió. La presencia marca el encuentro. [...] Presencia, es decir, un modo de tomarse en serio el estar ahí.” (Barrilete Cósmico, 2011: 3).

Rebentar les portes significa deixar-ho tot enrere: clients, pacients, usuaris, fulls de registre, pràctiques, models, subvencions, contencions, horaris... sortir al carrer i crear presència, ara aquí, ara allí. Treballar amb la gent i per la gent, sense uns objectius propis (ni personals, ni professionals) i no amb, per i des de la institució. Trenquem. Traspassem els límits o, millor encara, “no posarem el comptador del món a zero. Tampoc reinventarem del tot. Només sobreviurem caminant sobre l’abisme dels nostres propis límits.” (Garcés, 2019:54).

REVOLUCIÓ

“Ellos dicen representación. Nosotros decimos experimentación. Dicen identidad. Decimos multitud. Dicen lengua nacional. Decimos traducción multicódigo. Dicen domesticar la periferia. Decimos mestizar el centro. Dicen deuda. Decimos cooperación sexual e interdependencia somática. Dicen desahucio. Decimos habitemos lo común. Dicen capital humano. Decimos alianza multiespecies. Dicen diagnóstico clínico. Decimos capacitación colectiva. Dicen disforia, trastorno, síndrome, incongruencia, deficiencia, minusvalía. Decimos disidencia corporal. Un tecnochamán de la Pocha Nostra vale más que un psiconegociante neolacantiano, y un fisting contrasexual de Post-Op es mejor que una vaginoplastia de protocolo. Dicen autonomía o tutela. Decimos agencia relacional y distribuida. Dicen ingeniería social. Decimos pedagogía radical. [...] Dicen derechos humanos. Decimos la tierra y todas las especies que la habitan tienen también derechos. [...]

Dicen píldora anticonceptiva para prevenir el embarazo. Dicen clínica reproductiva para convertirse en mamá y papá. Decimos colectivización de fluidos  reproductivos y de úteros reproductores. Dicen poder. Decimos potencia. Dicen integración. Decimos proliferación de una multiplicidad de técnicas de producción de subjetividad. [...]

Hemos abandonado la política de la muerte: somos un batallón sexo-semiótico, una guerrilla cognitiva, una armada de amantes. Terror anal. Somos el futuro parlamento posporno, una nueva internacional somatopolítica hecha de alianzas sintéticas y no de vínculos identitarios. Dicen crisis. Decimos revolución.” (Preciado, 2019: 40-43)

ALLUNYAR-SE DELS REFERENTS

Si hi ha una desinstitucionalització violenta i una revolució ideològica (amb viratge brusc i necessari cap a la teoria queer), necessitem un trencament amb els referents. No ens serveix la seva visió de l’educació social. No volem continuar seguint aquest model. Cremem els seus llibres, destruïm les seves fotos, bufetegem-los. Cada educador i educadora social ha de pensar: “Si me hubieran dejado, habría hecho el bien a todo el mundo. Básicamente, soy el tipo de persona que haría pasar a la Madre Teresa por una zorra.” (Despentes, 2019: 130).

Zorra. Imbècil. Hipòcrites. Aprofitats. Empresaris. Rastrers. Mediocres. No tenim por de dir el que pensem. Tots els referents que hem tingut no ens serveixen. No volem seguir repetint-los 25 anys més. No volem seguir sent monitores-policia, com la que acompanya a Ibrahim a Lectura fàcil (Cristina Morales, 2018). no volem seguir tenint una “sonrisa puesta en la cara, una de esas sonrisas extremes e injustificadas que no son provocadas porque al sonriente le haya hecho gracia algo, o algo le haya gustado, o algo le haya conmovido, sino que emergen de un convencimiento del monitor-policía de que su sonrisa está haciendo el bien y convirtiendo en bondad todo aquello que su sonrisa alcanza.” (Morales, 2018:162-163).

Els educadors i educadores socials de dintre de 25 anys han d’haver canviat aquest convenciment de ser els que arreglen el món. El sistema actual capitalista no ens serveix. No podem seguir confiant en una professió que es dedica a convertir la realitat en bondat. El liberalisme no pot seguir governant l’Educació Social. No podem seguir entrant als llocs com a salvadors. La societat no necessita CRAEs, Centres Oberts, Presons, Albergs de sense sostre. La societat no necessita monitors-policia. La societat no necessita educadorxs socials-venedors d’assegurances amb bambes Quechua. Els educadors i les educadores socials han de lluitar per un canvi de sistema, “¿Acaso puede el capitalismo financiero producir alguna otra cosa? ¿Estamos todavía vivos? ¿Deseamos todavía actuar?” (Preciado, 2019: 150)

LA FEINA A FER

“La revolución (la vuestra, la nuestra) exige siempre despertar en medio de la noche: activar la conciencia justo cuando debería apagarse. La revolución (la nuestra, la vuestra) es siempre un devenir-trans: movilizar un estado de cosas existente hacia otro que solo el deseo conoce.” (Preciado, 2019: 206).

Aquest devenir-trans passa per trencar amb tot el que fins avui ha funcionat i transitar cap a una nova forma comunitària, horitzontal, queer. Okupar els carrers (un procés que vol cridar contra la gentrificació) per crear xarxa, comunitat, respecte. Aquesta és la feina dels educadors i educadores socials del futur, no dins de 25 anys. És urgent el canvi. És necessari començar la lluita contra el sistema farmacopornogràfic i no podem esperar més temps. El ser del col·lectiu d’educadors i educadores socials d’aquí a 25 anys comença demà, comença avui. El ser ha de ser un esdevenir. Un canvi de paradigma, una frontissa entre el que és l’educació social i el que hauria de ser. Un repensar els Documents professionalitzadors des d’un sentiment no capitalista, no liberal. Una  professió realment comunitària, de carrer, de zombies.

“Repugnancia y abundància; confusión como regocijo de haver llegado allí donde se està.” (Barrionuevo Tóxico, 2012: 41)


Barrilete cósmico (2011) Pedagogía mutante. Tinta Limón

Morales (2018) Lectura fácil. Anagrama

Preciado (2019) Un apartamento en Urano. Anagrama

Despentes (2019) Fóllame. Penguin Random House

Garcés (2019) Fora de classe. Arcàdia

Barrionuevo Tóxico (2012) Estación zombie. Tinta Limón

Comentarios